”Lokala sökningar” skapar möjlighet för småföretagen att synas

De flesta företag kämpar med att hitta de mest lönsamma vägarna att marknadsföra sig mot sina kunder. Det kan handla om allt från broschyrer och annonser i papperstidningar till att köpa annonser på Google eller Facebook. En väg är att jobba med SEO (att synas på Google) och när Google uppdaterade sina algoritmer till att utgå från var personen befinner sig gavs möjligheter att snabbt få höga positioner. 

Lokal sökordsanalys är grunden

Om exempelvis en butik i Stockholm säljer arbetskläder både online och i butik så kan SEO vara en väg att få fler kunder. Genomförs en sökordsanalys kan det visa sig att det är mycket svårt att klättra högt på ordet ”Arbetskläder”. Men felet många gör är att då jämföra nationellt. Man har verktyg som visar var företagets hemsida hamnar på Google vid en genomsnittlig nationell sökning. 

Dessa analyser passar utmärkt att använda när en E-butik enbart vänder sig mot den nationella marknaden. Men företag som även har butik bör samtidigt göra en lokal sökordsanalys. I detta fall är frågan var på Google butiken syns när en sökning sker just från Stockholm. Till stor sannolikhet kommer butiken betydligt högre upp. Motstånden är ju självklart mindre när Google anser att en lokal sökning skett och konkurrensen enbart handlar om företag inom detta område

I vissa fall är det så få konkurrenter att man hamnar på första sidan bara genom att optimera sidan för just lokala sökningar. Gällande arbetskläder i butik i Stockholm är det betydligt fler än bara tio butiker som kämpar om toppen men jämfört mot hur många E-butiker det finns i Sverige blir ju konkurrensen extremt mycket mindre. 

Vad är lokal sökning?

En lokal sökning är en sökning på Google där Google anser att personen söker något inom ett begränsat område. En enkel riktlinje är att Google Maps presenteras högt upp i sökresultatet. En karta över det område man befinner sig i och som presenterar företag som matchar sökningen. 

När en sökning sker på arbetskläder i Stockholm presenteras därmed först ett par företag synligt på Google Maps men det är även möjligt att zooma in på kartan eller se fler företag listade. 

Överlag visar Google resultat för lokala sökningar när detta är relevant. Men det finns undantag. Inom vissa branscher finns inte lokal sökning och ibland visas det trots att man vill söka nationellt. 

Som företagare är det alltså viktigt att se om Google visar företagen som lokala när sökning sker. I så fall finns en betydligt kortare väg upp till toppen av sökresultaten. 

12 jun 2018